Svobodná základní škola, o.p.s.

Koncept školy

Náš záměr

  • Rozvíjet člověka jako lidskou individualitu na základě pedagogických impulzů R. Steinera: „Chceme vychovávat lidi, kteří mohou svobodně a otevřeně předstupovat před svět a kteří mohou svobodně a otevřeně jednat ve smyslu toho, co je prospěšné světu“.
  • Vytvořit prostředí, které podporuje přirozenou lidskou touhu po poznání.
  • Důraz na etické a mravní hodnoty, výchova k sounáležitosti a spolupráci.
  • Rozvoj lásky k domovu a vlasti.

Naše východiska

  • Waldorfská škola je ověřená forma vzdělávání zahrnující celý základní stupeň od 1 do 9 třídy i následné středoškolské vzdělávání. Žáci waldorfské ZŠ jsou plnohodnotně připraveni na další stupeň vzdělávání v libovolném oboru nebo škole.
  • Prokázaná životaschopnost waldorfských škol v republice – Waldorfské školy fungují ve světě více než 90 let, v ČR více než 20 let.
  • V Severních Čechách působí pouze jedna waldorfská základní škola v Semilech, přičemž na Litoměřicku možnost alternativního způsobu vzdělávání chybí. Nabídku této formy vzdělávání mohou využít rodiče a žáci místních měst a obcí (Litoměřice, Lovosice, Terezín, Bohušovice nad Ohří, Roudnice nad Labem, Ústí nad Labem), kde rovněž alternativní forma vzdělávání chybí.
  • Ve spojení s městem Terezín se jedná o naprosto unikátní projekt v celé poválečné historii České republiky, kdy historie nebude již pouze připomínána statickou expoziční formou, ale bude přímo léčena aktivním působením v místě. Vznik waldorfské školy na území bývalého židovského ghetta ze své podstaty přináší léčebný impulz do Terezína – města, které přes svou letitou historii bývá připomínáno pouze událostmi 20. stol.
  • Rozšíření kulturní nabídky – přirozenou součástí waldorfské pedagogiky jsou kulturní mimoškolní aktivity pro rodiče s dětmi i širokou veřejnost.
  • Tento „živý projekt“ může přivést do města mladé rodiny a nabídnout i pracovní místa.
  • Projekt bude rozvíjet národní a mezinárodní spolupráci v oblasti školství a kultury (výměnné pobyty, exkurze, společné projekty waldorfských škol). Výše uvedené je také v souladu se směrnicí Asociace waldorfských škol ČR, kde je jako jeden z předpokladů navázání partnerství minimálně s jednou zahraniční waldorfskou školou.

Konkrétní podoba školy

Forma školy

  • Základní devítiletá škola.
  • Zajištěna školní družina.
  • Volnočasové aktivity.
  • Aktivní zapojení rodičů do provozu školu.
  • Prostor pro aktivity s veřejností, přednášky, semináře, slavnosti apod.
  • Škola založená na aktivní česko-německé spolupráci (v oblasti historie, zejména 20. století).

Specifika vyučování

  • Vyučování v epochách.
  • Stejný důraz na rozvoj myšlení, cítění a vůle.
  • Umělecká výchova prostupuje celým vzdělávacím procesem.
  • Práce s rytmem pro podporu pochopení a osvojení učiva.
  • Rozvoj řemeslné činnosti – spolupráce se Svobodným statkem na soutoku, o.p.s.
  • Rozvoj ekologické výchovy.
  • Výukové programy v přírodě v prostředí Českého Středohoří.