Školní poradenské pracoviště (ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. Tým ŠPP je tvořen výchovným poradcem, školním metodikem prevence, speciálním pedagogem a školním psychologem.
Kontakty na jednotlivé členy ŠPP jsou k dispozici zde. Koordinátorem služeb školního poradenského pracoviště je Kristýna Brabcová.
Při poskytování poradenských služeb ŠPP škola dodržuje etické zásady poskytování poradenských služeb. Vychází z individuálních potřeb dítěte, podporuje jeho samostatnost a přispívá k jeho sociálnímu začleňování.
Hlavní cíle ŠPP:
- včasná intervence při aktuálních problémech (pro jednotlivce i třídu) péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky mimořádně nadané a vytvoření vhodných podmínek pro jejich rozvoj,
- vytvořit širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů,
- poskytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů,
- prohloubit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči.
Speciální pedagog – pro 1. stupeň ZŠ (Mgr. Karolína Ranglová); pro 2. stupeň ZŠ (Mgr. Iva Dočekalová)
- provádí speciálně-pedagogické diagnostické činnosti,
- pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů a plánů pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- realizuje speciálně pedagogické vzdělávací činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,
- navrhuje a pomáhá realizovat opatření, která směřují ke zkvalitnění vzdělávací práce školy v oblasti speciální pedagogiky,
- poskytuje metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy z oblasti speciální pedagogiky,
- zajišťuje speciálních pomůcky a didaktický materiál,
- vede konzultace s pedagogy a zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti specifických poruch učení a chování,
- vykonává další činnosti po domluvě s výchovným poradcem.
Výchovný poradce (Mgr. Kateřina Kunešová)
- spolupracuje s metodikem prevence rizikového chování (programy na podporu prevence šikana, vandalismu, agresivity a závislosti různého typu),
- spolupracuje se školním psychologem, speciálním pedagogem a třídními učiteli při řešení výchovných problémů,
- sleduje problémové chování žáků ve spolupráci s třídními učiteli,
- monitoruje záškoláctví, školní neprospěch, výchovné problémy,
- zajišťuje krizovou intervenci,
- vede kariérové poradenství (pro žáky od 8. ročníku ZŠ)
- předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků,
- vede písemné záznamy ze všech jednání v rámci činnosti výchovného poradce,
- sestavuje a průběžně aktualizuje Plán výchovně-vzdělávací práce pro daný školní rok,
- zodpovídá za řádné vedení dokumentace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a za komunikaci se ŠPZ. Za tímto účelem může pro 2. stupeň ZŠ pověřit jinou osobu (např. speciálního pedagoga) – v takovém případě je pověřený speciální pedagog uváděn důsledně jako konzultant pro komunikaci školy s příslušným ŠPZ.
- zodpovídá za evidenci pomůcek pro žáky se SVP a za jejich předávání pedagogům pro práci se žáky se SVP. Za tímto účelem může pro 2. stupeň ZŠ pověřit jinou osobu (např. speciálního pedagoga).
Školní metodik prevence – pro 1. stupeň ZŠ (Kristýna Brabcová); pro 2. stupeň ZŠ (Mgr. Markéta Varousová Poštolková)
- připravuje preventivní program, začlenění cílů a témat prevence rizikového chování do ŠVP,
- pomáhá učitelům při začleňování témat prevence do výuky,
- monitoruje ve spolupráci s jednotlivými třídními učiteli klima tříd (viz formulář školy),
- Svolává výchovné komise (formulář Záznam z jednání výchovné komise)
- poskytuje odborné informace z oblasti prevence učitelům a ostatním pracovníkům,
- sleduje ve spolupráci s dalšími pracovníky školy projevy rizikového chování, řešení daných situací,
- spolupracuje s dalšími institucemi – OSPOD, PPP, SVP a SPC,
- zajišťuje přednášky a besedy o preventivních programech.
Školní psycholog (Mgr. Alena Magdalena Schnellyová)
Ve spolupráci s výchovným poradcem a školním metodikem prevence:
- diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků,
- depistáž a diagnostika nadaných dětí,
- zjišťování sociálního klimatu ve třídě,
- screening, ankety, dotazníky ve škole,
- poskytuje psychologické poradenství rodičům a zákonným zástupcům, aby jejich děti ve škole co nejlépe prospívali,
- spolupracuje s pedagogy, aby se jim s žáky pracovalo co nejlépe a co nejefektivněji,
- poskytuje krizovou intervenci.